Echo's en onderzoek

Voor actuele informatie van de rijksoverheid, zie www.pns.nl

Verschillende soorten echo's

Wil je graag 1 of meerdere echo’s? Onderstaande echo's zijn mogelijk:

• Vitaliteitsecho; rond 8 weken.
  • Termijnecho; tussen de 10-12 weken.
  • 13 weken echo; tussen de 12+3-14+3 weken.
  • 20 weken echo; tussen de 19-20 weken.

Deze echo's worden verzorgd door collega Ela Vister (termijnecho) of door echocentrum Esperance. Een doorverwijzing voor een echo maak ik voor jullie.

Onderzoek van de ongeborene:

Het is mogelijk om tijdens de zwangerschap onderzoek te doen bij je ongeboren kind. Deze onderzoeken zijn vrijwillig. Voor informatie hierover, kun je kijken op de website van de rijksoverheid www.pns.nl

Bloedonderzoek

• De bloedgroep: A, B, AB of O
  • Rhesus D-negatief of Rhesus c-negatief bent
  • Antistoffen tegen bloedgroepen die je zelf niet hebt
  • Of je besmet bent met een van de infectieziekten hepatitis B, hiv of syfilis (lues)
  • Je ijzergehalte (hb) en suikergehalte (glucose)

NIPT

Je kunt kiezen voor de NIPT (niet-invasieve prenatale test) als je tijdens de zwangerschap al wilt weten of je kind het downsyndroom, edwardssyndroom of patausyndroom heeft. Mensen met downsyndroom hebben een verstandelijke beperking. Iemand wordt daarmee geboren. Bij de een is het ernstiger dan bij de ander. Van tevoren is daar niets over te zeggen. Edwardssyndroom en patausyndroom komen veel minder voor dan downsyndroom. Het zijn zeer ernstige aandoeningen. De meeste kinderen overlijden voor of rond de geboorte.

De NIPT kan ook andere aandoeningen vinden. Dit heet nevenbevindingen. Je kiest zelf of je deze wilt weten.

Onderwerpen om je de komende tijd in te verdiepen: